august 23, 2010

Grissini

Jeg manglede en nem og god forret til middagen forleden.
Denne opskrift på italienske grissini stænger er nem og super god. Jeg tog det bedste fra 4 forskellige opskrifter...

Hjemmebagte Grissini
  • 25gr. gær
  • 3dl. vand
  • 2 spsk olivenolie
  • 6,5 dl durum hvedemel (kan laves med alm hvedemel, men bliver best med durum som er det italienske mel man også laver pizza bund med)
  • Hakket rosmarin
  • mælk (til at pensle med)
  • Valgfri "topping" (fx. birkes, hakket rosmarin, havsalt)
Opløs gæren i fingervarmt vand. Tilsæt de andre ingredienser og ælt alt sammen til en dej (gem lidt mel på bordet til senere). Hæv i 40 min. Del dejen op i ca. 34 lange, tynde ruller (med mel på bordet) og læg på 2 plader. Drys ønsket "topping" over stængerne.
De behøver ca. 15-19 min. i 200 grader.



Jeg var super tilfreds med reslutatet (bortset fra den første plade som jeg glemte i ovnen og måtte smide ud... Bummer!)
Jeg serverede dem med oliven, tzatziki og Muhammara til.


Muhammara - spicy rød peber salsa
  • 3 røde peber frugter
  • 2dl valnødder
  • 1dl rasp
  • 1 fed hvidløg
  • 2 spsk citronsaft
  • 1dl olivenolie
  • 1-2 tsk sambal oelek (chili paste)

Læg alt i en blænder, undtagen rasp, olivenolie og sambal. Blænd til det bliver en puré. Hæld de sidste ingredienser i. Brug den ønskede mængde rasp, så salsaen får en mere fast konsistens.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar