august 30, 2010

Sunde & gode grov-boller

Jeg prøvede en ny opskrift på grovboller i går.
Jeg gjorde som jeg næsten altid gør; Finder 2-4 opskrifter jeg kan li, tager det bedste fra dem og laver min egen opskrift. Jeg skiftede også alt hvedemel ud med dinkel mel for at gøre bollerne ekstra sunde og gode.

Grove Gulerods boller:
  • 2 dl. lunkent vand
  • 2,5 dl. yooghurt natural
  • 25 gr. gær
  • 1,5 tsk. salt
  • 125 gr. rugmel/rågmjöl
  • 125 gr. knækkede hvedekerner/ vetekross
  • 2 groft revne gulerødder
  • ca. 400 gr. dinkelmel
  • 20 gr. hørfrø/linfrö

Rør gæren ud i vandet. Tilsæt yoghurt og salt. Bland derefter rugmel, hvedekerner og gulerødder i. Tilsæt dinkelmelen (eller hvedemel) lidt efter lidt indtil dejen ikke klistrer længre. Dejen skal nu hæve 1 time. Derefter formes den til boller (12-16stk) og lægges på en bageplade hvor de efterhæver i 20 min. Nu skal der skæres et kryds i toppen af bollerne og de skal pensles med vand.
Bag dem 20 min i ovnen på 225 grader.


Enjoy!

1 kommentar:

  1. Det ser godt ud.
    Vi har også haft held med nogle lækre hjemmelavede oreos. Du kan se opskriften på vores blog, hvis du er interesseret :)

    SvarSlet