juni 23, 2011

Rugbrøds boller med yoghurt

Ny opskrift og denne gang blev rugbrøds bollerne endnu bedre end sidste gang :)
Der skulle egentlig bruges surdej, men det havde jeg ikke tid til at lave, så jeg brugte ekstra yoghurt i stedet. Det betyder at der skal lidt mere mel i, men ellers fungerer det optimalt.
Jeg valgte at bruge 1/2 almindelig rugmel og 1/2 grovt rugmel.
Jeg kom også en lille smule kulør i dejen da jeg elsker mørke boller. Det giver ingen smag, kun farve.


Rugbrøds boller, ca 18 st
Aften, dag 1
200 gr. vand
200 gr. rugmel
3 dl. yoghurt/ A38 (eller 70 gr. grov surdej)
Bland det hele sammen og lad det stå i en skål i stue temperatur hele natten.

80 gr. hel spelt
80 gr. flækkede rugkerner
Lægges i blød hele natten

Morgen/fm, dag 2
100 gr. vand
170 gr. Yoghurt/ A38
8 gr. gær
10 gr. brød sirup
320 gr. rugmel
+ 5 dl. ekstra rugmel (skal ej bruges hvis du har brugt surdej)
12 gr. salt
Skyl spelt og flækkede rugkerner i en si og lad vandet løbe fra.

Opløs gæren i vand.
Bland alt (undtagen salt) i en køkken maskine (lav hastighed) i ca. 10 minutter.
Tilsæt salt, øg hastigheden og kør ca. 7 min.
Dæk skålen med plastik og lad dejen hæve 1 time i stue temperatur.
Form dejen til boller (med masser af mel på bordet) og lad dem hæve 1 time til.
Bag bollerne på en bageplade i 250 grader i ca. 15 min.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar