oktober 06, 2012

Saftige Kanelsnegle / kanelbullar

I Sverige spiser man ikke kanelsnegle... man spiser kanelbullar. Og den svenske kanelbulle har sin helt egen dag hvor alle i landet går amok og spiser endnu flere kanelbullar end vanligt.
Jeg sad på flyet på vej hjem fra Egypten da det var kanelbullans dag i tordags, men synes stadig, at den svenske opskrift skulle afprøves. Så en dag efter alle andre, så fik jeg også mine kanelbullar.

Det var en rigtig god opskrift med lækre og saftige kanelbullar. Og de var en STOR succes på arbejdet også. Det bliver svært at slå til næste gang...

Kanelbullar a la Sverige

For-dej:
  • 250 gr. koldt vand
  • 250 gr. mælk/mjölk
  • 50 gr. gær / jäst
  • 200 gr. fint speltmel / dinkelsikt
  • 300 gr. hvedemel /vetemjöl
Bland det hele grundigt sammen og lad det hæve ca. 1 time indtil det bobler.


 
Dej (blandes i for-dejen):
  • 500 gr. hvedemel
  • 8 gr. salt
  • 12 gr. malet kardemumme
  • 200 gr. smør (skal ej smeltes)
  • 200 gr. rørsukker
Bland det hele i en bagemaskine i ca. 10 min. Lad den hæve 1 time til. Jeg lagde den på køkkenbordet og lod den hæve der, men du kan også lade den ligge i skålen.



Mens du venter på at den hæver, så laver du fyldet.







Fyld:
  • 200 gr. smør (stuetemperatur / rumsvarmt)
  • 200 gr. sukker
  • 10 gr. vanilie sukker
  • 20 gr. kanel
  • 10 gr. kardemumme
  • 50 gr. mandelmasse (skal ikke blandes i fyldet)
Bland det hele sammen undtagen mandelmassen og lad det stå lidt varmt så det bliver enkelt at smøre på bagefter.






















Del dejen i 3 lige store dele.
Rul en del af dejen ud til en rektangel, så jævn som muligt. Husk at ligge lidt mel under, så dejen ikke sidder fast. Smør 1/3 af fyldet på. Sørg for at det kommer helt ud til kanten. Smulder 1/3 af mandelmassen ud over rektangelen. Fold derefter dejen på midten så det bliver mere som en kvadrat og luk kanterne let.



















Skær dejen i fine strimler. Jeg brugte en pizza skærer.





























Nu skal de "drejes" og formes. Det er nemmest at vise hvordan man gør, så her kommer en lille video.

Læg bollerne på bagepapir på en bageplade og lade dem hæve ca. 45-50 min. Tænd for ovnen på 250 grader. Når bollerne har hævet færdigt pensles de med æg blandet med lidt vand og salt og pyntes med perlesukker.
























Så skal de ind i ovnen i ca. 8-11 min. Hold godt øje med dem, lige pludselig så går det hurtigt.
De skal være gyldenbrune både på toppen og i bunden.


 
ENJOY :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar