marts 30, 2013

Broccoli, asparges & Feta tærte

En rigtig lækker vegetarisk tærte med en fantastisk bund. Jeg tror sagtens du kan tilføje skinke eller kylling hvis du vil have protein i.

Broccoli, asparges og feta tærte

 Ingredienser dej:
  • 150 gr hvedelmel
  • 100 gr dinkelmel
  • 125 gr. Koldt smør i tern
  • 3-4 spsk. Koldt vand
  • 0,5 tsk salt
Ingredienser fyld:
  • 1 lille broccoli
  • 1 bundt asparges
  • 1/2 pose ruccola salat
  • 1-2 løg
  • 2 fed hvidløg
  • 2 dl. nødder (jeg tog 1 dl hasselnødder og 1 dl valnødder)
  • 1/2 dl. Pinjekerner
  • Feta + revet ost til toppen
Ingredienser æggefyld:
  • 3 æg
  • 2 spsk. fløde
  • 200 ml cremefraiche
  • Salt, peber
  • 1 dl revet ost (jeg brugte cheddarost)
  • ½ dl hakket friske urter (basilikum)
Bland mel, salt og smør til en "crumble" dej.
Tilsæt vand lidt efter lidt til rette konsistens (skal føles som en ubagt cookie dej)
Hiv i dejen men ælt ikke for meget.
Læg den i vitawrap og lad den hvile i køleskabet i ca. 20 min.
Smør tærteformen med fedt.
Rul dejen ud og læg den i formen, pres den ned i kanterne. Du burde få lidt dej tilovers. Gem det.
Prik let med en gaffel let i bunden (ikke hele vejen igennem) og stil formen i fryseren i ca. 30 min. Tænd ovnen på 200 grader.
Klip et styk bagepapir ud som dækker hele formen. Krøl det sammen og glat det ud igen.
Tag dejen ud af fryseren læg bagepapiret på og hæld de gule ærter ovenpå bagepapiret.
Bag bunden i 10-15 min ved 200 grader (blind-baking)
Fjern ærterne og sørg for at lappe alle huller som evt. er kommet i tærtebunden (med det ekstra dej du har gemt).
Bag bunden igen i ca. 15 min indtil den er let gylden.
 
Lav fyldet:
Hak broccoli og asparges. Læg det i vand i en gryde og kog op. Når det koger tilsætter du ½ pose ruccola og lader det koge i ca. 30 sek. (blancheres). Hæld det derefter direkte over i en si og skyl godt med koldt vand.
Hak løg og hvidløg og steg på panden sammen med nødderne.
 
Lav æggefyld:
Pisk alle ingredienser sammen med et piskeris eller en gaffel
 
Læg læg/nøddeblandingen i formen. Kom grøntsagsblandingen ovenpå og hæld derefter æggeblandingen. Afslut med at smuldre fetaost over det hele og revet ost på toppen.
 
Bages i ca. 40 min ved 190 grader. (læg folie over hvis kanten bliver for mørk)
 











 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar