marts 24, 2013

Produktiv weekend

Hold da op man kan få meget lavet når man vågner og er frisk som en havørn klokken 7 både lørdag og søndag!
Denne weekend har jeg bagt muffins, boller og pølsehorn. Gjort hovedrent med stort H (ALT er blevet tømt, tørret af, ryddet op, vasket, sorteret og rengjort), været til middag hos naboerne og kørt en tur forbi hospitalet så vi har helt styr på hvor vi skal hen når fødslen går i gang :)
Den kommende uge er den sidste arbejdsuge på kontoret. Helt vildt :)





Her kommer opskriften på pølsehorn.

Grove Pølsehorn ca. 15 stk.
 
Ingredienser:
  • 1 pk. gær
  • 0,5 dl. raps olie
  • 2 dl. lunken vand
  • 2 dl. skummetmælk
  • 1 tsk. salt
  • 150 gr. fin speltmel (eller hvedemel hvis man ikke vil have dem så grove)
  • 100 g. grahamsmel
  • 100 g. rugmel
  • 100 g. fuldkornsrugmel
  • 50 g. havregryn
  • + 1 pakke pølser (jeg brugte kalkun pølser, men alm. pølser kan selvfølgelig også anvendes
  • 1 æg til pensling
Rør gær ud i det lunkne vand og tilsæt så mælk, olie og salt.
Når dette er rørt godt sammen og gæren er opløst, så tilsættes de forskellige melsorter.
Du kan tilføje de melsorter du synes er bedst. Husk at grovere mel opsuger mere væske, så tag enten lidt mindre mel eller lidt mere væske hvis du bruger speltmel i stedet for hvedelmel.
Når dejen er æltet godt sammen stilles den til hævning i 1 times tid.
 
Rul dejen ud på et meldrysset bord. Skær dejen i slices med enten et pizzahjul eller en skarp kniv. Indhyld pølserne i den brede del af slicen og rul mod den tynde del. Sæt hornene på en bageplade med bagepapir på. Jeg havde stadig lidt dej tilbage da jeg havde brugt alle pølserne, så jeg lavede et par boller ud af den sidste dej og lagde dem på pladen sammen med pølsehornene.
Lad pølsehornen hæve indtil ovnen er varm (ca. 10-15 min.). Pensel dem derefter med et sammenpisket æg.
Bag dem ved 200 grader i ca. 20-25 min. eller indtil de får en gylden og flot sprød skorpe.
 




 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar