maj 09, 2013

Dansk rugbrød

Prøvede en ny opskrift på dansk rugrbrød med øl og surdej. Dette brød blev rigtigt lækkert og svampet og er min nye favorit. Synd at svenskeren stadig bedre kan li den "gamle" opskrift.
Tror jeg skal forsøge at kombinere de to opskrifter næste gang og forhåbentlig lave et brød som bliver begges favorit.

Surdejs rugbrød med øl - 1 stort brød

Dag1
  • 2,5 dl. surdej (jeg brugte rug surdej)
  • 1/2 mørk øl
  • 1/2 spsk. salt
  • 1 spsk. brødsirup
  • 7 gr. gær udrørt i 2 dl. lunkent vand
  • 1 dl knækkede rugkerner
  • 5 dl groft rugmel
Rør det hele sammen i en stor skål, dæk den med film og et viskestykke og lad den hæve til næste dag, ca. 12 timer.

Dag 2
  • 2 dl. fin speltmel
  • 1/4 mørk øl
  • 7 gr. gær udrørt i 1/2 dl lunkent vand
  • 1/2 spsk. kulør (hvis du vil have et mørkere brød. Det giver ingen smag)
  • 1 dl hørfrø
  • 1 dl solsikke kerner (eller andre kerner hvis du foretrækker)
Bland det i dejen fra dag 1 og hæld det derefter i en stor smurt rugbrødsform. Dæk til igen og lad efterhæve ca. 6 timer.
Prik derefter dejen med en strikkepind mindst 20 gange for at undgå lufthuller. Det er helt normalt at dejen "falder sammen" i formen når du gør dette.
Bag i midten af ovnen ved 150 grader i 3 timer.

Tag brødet ud af formen og lad det køle af. Derefter plejer jeg at ligge det i en frysepose for at bevare noget at fugten og gøre skorpen lidt blødere. Jeg lader det ligge i posen i 1 døgn inden jeg skærer det i skiver og lægger det i fryseren (hvis du ikke skal spise det hele mens det er friskt)












Ingen kommentarer:

Send en kommentar